Reklama

obrázek

Nebezpečná volnost

www.zimni-alpy.cz
Nehoda Michaela Schumachera ve francouzských Alpách ukázala rizika lyžování – zvláště mimo sjezdovky. Freeride je velmi oblíben. Výrobci vybavení to vítají s cíleným marketingem.

reklama

Podmínky pro freeride však nebyly doposud tuto zimu příliš optimistické. Německé a rakouské Alpy, stejně jako některé části francouzských Alp, byly až donedávna mimo sjezdovky téměř bez sněhu. Některé sjezdy byly pouze pod slabou sněhovou pokrývkou a některé musely být úplně uzavřené.

Čím užší je prostor na otevřených sjezdovkách, tím víc to mnoho lyžařů láká vyrazit za uzavírky na nedotčené sněhové plochy. Michael Schumacher jel ve francouzském středisku Méribel v hlubokém sněhu mezi dvěma sjezdovkami, jako tisíce lidí denně během zimní dovolené. Mnoho z nich hledá cíleně vzrušení z volného prostoru. Tzv. freeride nebo jízda mimo sjezdovky je stále oblíbenější – a přináší rizika.

„Již několik let to lidi láká jezdit mimo sjezdovky,“ říká Andreas König, bezpečnostní expert Německého lyžařského spolku. Tento vývoj má více příčin. „Freeride platí za cool zábavu a zprostředkovává svobodný životní styl“, říká König. Výrobci sportovního vybavení pobízejí tento vývoj cíleným marketingem. Vyrobili materiál, který usnadňuje jízdu v hlubokém sněhu. Nabízí se speciální vázání s lepším přenosem váhy na velké lyže, a ty jsou čím dál širší s tzv. Rocker-designem – zvednuté špičky, které garantují lepší vztlak v prachovém sněhu. „S takovým vybavením nemusí být člověk lyžařské eso, aby mohl jezdit v terénu,“ říká König.

Jízda mimo sjezdovky není jednoznačně riskantnější než tradiční jízda na značených svazích. „Hrozí zde odlišná nebezpečí,“ říká König. Proto jsou svahy mimo sjezdovky rozdělovány do tří kategorií:
- lyžařské trasy, tedy značené sjezdy do středisek, které většinou nebývají upravovány, ale nehrozí zde nebezpečí jako laviny nebo nečekané překážky jako např. kameny.
- cesty bezprostředně vedle sjezdovek, kde sice nejsou laviny, ale nacházejí se zde stromy a kameny, což se týkalo právě nehody Michaela Schumachera.
- zázemí hor, kam se dostanou dále jen turisti nebo speciální lyžaři, kteří se nechají vyvézt na vrchol, aby se dále vzdálili od středisek. Z toho vychází velké riziko laviny.

Podle studie Švýcarského institutu výzkumu lavin, se stane 40% smrtelných nehod kvůli pádu při jízdě, upadnutí na štěp ledovce nebo stržením sněhového převisu, tedy sněhové závěje na okraj oblasti. Studie dochází k závěru: „Zimní sporty mimo sjezdovky jsou méně nebezpečné než alpínské vysokohorské túry, lezení po skalách nebo túry po horách.“

Klikněte pro zvětšení
Lepší bezpečnostní vybavení

Tím vzbuzuje pozornost skutečnost, že i když je stále více lyžařů mimo sjezdovky, počet zranění klesá. „V uplynulé sezóně se zranilo 43000 Němců na lyžích,“ říká bezpečnostní expert König, především se jednalo o zranění kolen, ramen a kyčlí. Pouze 7 % nehod se týkalo zranění hlavy. Před 30 lety bylo riziko zranění o 60 % vyšší.

Rovněž počet obětí lavin je i přes boom freeridu a vysokohorských túr na lyžích již 20 let konstantní. Podle vědců Švýcarského institutu jsou za tím dva důvody. Jedním z nich je výzkumy o znalostech sněhu a lavin. Především se zlepšilo bezpečnostní vybavení. Nejvíce pomáhají vyhledávací přístroje pro zasypané, airbagové batohy a mobily, které usnadňují zavolání o pomoc.

Zatímco před 20 lety podle Švýcarského institutu potřebovali záchranné složky k záchraně obětí lavin asi 105 minut, dnes se jedná o 60 minut. Lidé, kteří jsou při sesuvu laviny v blízkosti, potřebovali tehdy pro vyhrabání oběti 15 minut, dnes to stihnou za 10. U Schumachera byly záchranné složky během tří minut v akci, jak řekl manažer střediska Méribel.

Zdroj: www.sueddeutsche.de

Komentáře k článku

Zatím nikdo nekomentoval. Buďte první!

Přidat nový komentář k článku

? + pět = dvanáct
Pro zamezení SPAMu, vypočítejte prosím tento příklad.
Výsledek zadejte číslicí.
Např. " dva + tři = ?" Správná odpověď je "5".

Reklama

články

ski
atlas

Zinal se nachází jižně od jihošvýcarského města Sierre, na samém konci údolí Val d´Anniviers pod čtvrtou nejvyšší horou Evropy - Weisshornem (4505 m). Spolu se sousedním ...
Lyžování ve výškách: 1600 - 2920 m.n.m
Délka sjezdovek: 70 km
ZelenéModréČervenéČerné
zelenamodracervenacerna
0 %14 %64 %21 %