Reklama

06.10.2008
obrázek

Test lyže Volkl Racetiger Power Switch SL Racing a GS Racing

Skinet.cz

Otestovali jsme na sněhu největší novinky letošní sezóny - dva nové modely Volkl vybavené technologií Power Switch, která umožňuje měnit tuhost lyže.

reklama

Související

Související články: 

Krátký úvod, jak funguje Power Switch

Princip technologie Power Switch jsme vám již teoreticky představili v článku o nové kolekci lyží Volkl na sezónu 2008/09. Zopakujme si tedy jen základní věci: s nastavováním podélné tuhosti lyží pomocí dvou táhel integrovaných do lyže začal Volkl již loni. Premiéru měla táhla na 2 modelech - Volkl Tigershark 10 Feet a Tigershark 12 Feet.

Zatímco model Tigershark 10 feet je díky své šířce ve středu 73 mm na pomezí mezi lyžemi na sjezdovku a univerzálními all-terrain modely, tak lyži Volkl Tigershark 12 Feet se šířkou 79 mm bychom již zařadili rovnou do kategorie all-terrain.

Pro běžné lyžaře, kteří se i v éře módního freeridu stále pohybují skoro 100% na sjezdovkách, nebyly oba Tigersharky úplně nejvhodnější. Volkl se tedy rozhodl rozšířit nabídku Power Switch modelů o dvě novinky určené tentokrát na sjezdovky - slalomku Volkl Racetiger SL Racing Power Switch (šířka ve středu 66 mm) a obřačku Volkl Racetiger GS Racing Power Switch (šířka 68 mm).

Při této příležitosti také technologie Power Switch doznala několika změn - přepínač v zadní části má jiný tvar než u řady Tigershark a umožňuje nastavení do tří poloh - Cruise, Dynamic a Power, táhla jsou také díky nové konstrukci přepínače v zadní části lyže mírně prohnutá směrem do středu lyže.

Klikněte pro zvětšení

Chování lyží na sněhu

Pojďme se nyní podívat na to, co bude každého lyžaře zajímat nejvíce - chování těchto lyží na sněhu.

Na úvod ale ještě přeci jen pár základních informací o testovaných lyžích a testérech. Měli jsme k dispozici slalomku SL Racing Power Switch v délce 165 cm a obřačku GS Racing Power Switch v délce 175 cm. Celý tento test je založen na zkušenostech dvou lyžařů. Zařadili bychom se z hlediska techniky mezi vyšší průměr (tj. jízda po hranách i na tvrdém povrchu, občas nám to ale na ledu uklouzne...).
První lyžař běžně jezdí na lyžích Volkl SL Racing resp. GS Racing model 07/08 a druhý na Atomic GS 9 model 06/07.

Cílem testu tedy bylo zprostředkovat návštěvníkům Skinetu dojmy z lyží Volkl SL/GS Racing Power Switch tak, jak jsme je získali při běžném (rozuměj neprofesionálním/nezávodním) lyžování. Rozhodně jsme neměli ambice obě lyže detailně oznámkovat podle všech možných i nemožných parametrů.

Testování probíhalo na sjezdovce, která byla ráno umrzlá, odpoledne však již díky slunci měkčí s nerovnostmi a nahrnutým sněhem - tj. přesně v těch podmínkách, kde by se měly přednosti modelů Power Switch ukázat.

Nyní již k samotným dojmům z lyží. Jak na obřačce, tak i na slalomce je při jízdě dobře patrný rozdíl v tuhosti mezi krajními polohami Cruise a Power. Lyže nastavené na Cruise (nejmenší tuhost) se zdály být dokonce o něco měkčí než sportovní modely Volkl Racetiger SC/RC. Tuto relativní měkkost jsme kvitovali s povděkem zejména na odpoledním již rozměklém sněhu. Lyže velmi dobře zvládaly nerovnosti a jízda byla velice příjemná, bez "kopání" do nohou. Po celodenním lyžování jsme neměli chuť se sjezdovkou prát a oba modely Volkl se nám ochotně přizpůsobily.

Klikněte pro zvětšení

Opačná ale byla situace ráno. Sjezdovka téměř dokonale rovná a po ranním mrazu i patřičně tvrdá. Po krátkém experimentu s nastavením Cruise, kdy se lyže na ledu vůbec nechytaly, jsme okamžitě přešli do módu Power. Změna byla velice citelná - rekreační dojem z lyží byl pryč.

Obě lyže se začaly chovat jako plnokrevné top modely Volkl - tj. vysoká stabilita a velmi dobré držení na ledu. Tvrdostí a stabilitou se oba modely rozhodně vyrovnaly svým "obyčejným" protějškům Volkl Racetiger SL Racing a GS Racing.

Oproti nim se nám ale zdálo, že nabízejí i něco navíc. Výjezd z oblouku byl na lyžích s Power Switchem daleko dynamičtější. Zejména u slalomky bylo patrné téměř vykopnutí do dalšího oblouku. Vysvětlujeme si to tím, že díky uložení táhel do pružin se při zatížení lyže pružiny o něco málo stlačí (jak říkají reklamní letáky "energie se akumuluje") a při výjezdu (tj. při odlehčení lyže) dochází k jejímu uvolnění. Dříve jsme byli na takto dynamický výjezd z oblouku zvyklí jen u top Slalomky Salomon 3V Race, která ovšem oproti top modelům Volkl o něco hůře držela na tvrdém podkladu.

Klikněte pro zvětšení

Po několika jízdách na tvrdé sjezdovce se o slovo začala hlásit únava a s ní přišla chvíle na vyzkoušení prostředního nastavení Dynamic. Opět jsme se dočkali změny v chování obou lyží. Držení na ledu zůstávalo O.K., ale lépe se nám přejížděli první boule, které se začaly na svahu tvořit. Otočením přepínače jsme z top modelů plynule přešli ke sportovním lyžím, jejich chování bylo srovnatelné s modely Volkl Racetiger SC/RC.

Power Switch se osvědčil

Dojem z jízdy na obou novinkách tedy rozhodně hodnotíme pozitivně. Získáte opravdu tři lyže v jedné. Navíc nastavování tuhosti je ve srovnání s konkurenčním systémem Mutix od Rossignolu velmi "user-friendly". Změna podélné tuhosti je u Volkl SL/GS Racing Power Switch daleko jednodušší a rychlejší. U modelů Mutix si musíte sebou vozit celý kufřík s náhradními adaptéry a k výměně adaptérů potřebujete šroubovák. Uprostřed svahu se vám tedy bude výměna dělat dost těžko.

Klikněte pro zvětšení

U obou modelů Volkl jde vše snadněji. Pouze otočíte přepínačem Power Switch na patce lyže a máte hotovo. Samozřejmě ani tento systém není úplně ideální. Ráno, když mrzne a máte ztuhlé ruce, tak možná budete s přepínačem chvíli zápasit. Hlavně když budete chtít tuhost lyže zvětšit. Naše zkušenost ukazuje, že čím delší lyže je, tím více kladou táhla odpor. Projevilo se to tak, že u slalomek šlo přepínání snadněji. Přesto je ve srovnání s Mutixy nastavování hračkou.

Když jsme lyže Power Switch viděli poprvé, tak jsme také měli trochu obavy z toho, aby táhla uložená podél stran lyže nedělala při jízdě nějaký hluk. To se naštěstí vůbec nepotvrdilo - ani při nastavení přepínače Power Switch do polohy Cruise.

Z hlediska funkčnosti by tedy technologie Power Switch na lyžích Volkl Racetiger SL / GS Racing PS neměla žádného lyžaře zklamat.

Jedinou větší vadou na kráse zůstává cena

Ta je opravdu relativně vysoká - doporučená maloobchodní cena činí 32.990 Kč (v setu s vázáním iPT 12.0). Samozřejmě na internetu můžete obě lyže sehnat levněji, ale i tak se budete pravděpodobně pohybovat nad hranicí 25.000 Kč. Vyplatí se taková investice?

Na to vám žádný test asi odpověď nedá. Záleží na tom, jak často a kde lyžujete a nakolik si ceníte pohodlí, které vám obě lyže poskytnou.
Pro někoho, kdo si například koupil top obřačky Volkl GS Racing a nelyžuje jen na ideálně upravené sjezdovce (tj. důvěrně zná obtížné překonávání nerovností) budou lyže Volkl s Power Switchem rozhodně dobrou volbou. Nemusí dělat žádné kompromisy ohledně držení na ledu - ráno si prostě nastaví přepínač do polohy Power, v poledne na Dynamic a na konci dne na Cruise.

Samozřejmě alternativou může být zakoupení dvou párů lyží. Za 25-30.000 Kč se už dá ve výprodejích pořídit jeden pár top modelů a k tomu jestě jeden pár sportovních modelů. Budete ale mít dva páry na střídání.
V některých střediscích může být cesta k autu nebo k rezidenci, kde budete mít uložen druhý pár, časově relativně náročná. Lyže s Power Switchem vám poskytnou daleko větší pohodlí, samozřejmě ne zadarmo. Útěchou vám alespoň bude fakt, že inovace v podobě Power Switche opravdu funguje, tj. že němečtí výzkumníci neudělali žádnou fatální chybu&*8230;.

Podrobné informace o obou modelech naleznete například na stránkách internetového obchodu Esosport.cz , kde si oba modely můžete koupit již nyní.

Komentáře k článku

Zatím nikdo nekomentoval. Buďte první!

Přidat nový komentář k článku

čtyři + ? = třináct
Pro zamezení SPAMu, vypočítejte prosím tento příklad.
Výsledek zadejte číslicí.
Např. " dva + tři = ?" Správná odpověď je "5".

Reklama

články

ski
atlas

Warth Schrocken je menší lyžařskou oblastí ležící cca. 10 km severně od známějšího střediska St. Anton. Ovšem nemusí se za nic stydět. Pyšní se tím, že patří v Rakousku m...
Lyžování ve výškách: 1500 - 2050 m.n.m
Délka sjezdovek: 24 km
ZelenéModréČervenéČerné
zelenamodracervenacerna
0 %46 %33 %21 %