Reklama

06.10.2008
obrázek

Test lyže Volkl Racetiger Power Switch SL Racing a GS Racing

Skinet.cz

Otestovali jsme na sněhu největší novinky letošní sezóny - dva nové modely Volkl vybavené technologií Power Switch, která umožňuje měnit tuhost lyže.

reklama

Související

Související články: 

Krátký úvod, jak funguje Power Switch

Princip technologie Power Switch jsme vám již teoreticky představili v článku o nové kolekci lyží Volkl na sezónu 2008/09. Zopakujme si tedy jen základní věci: s nastavováním podélné tuhosti lyží pomocí dvou táhel integrovaných do lyže začal Volkl již loni. Premiéru měla táhla na 2 modelech - Volkl Tigershark 10 Feet a Tigershark 12 Feet.

Zatímco model Tigershark 10 feet je díky své šířce ve středu 73 mm na pomezí mezi lyžemi na sjezdovku a univerzálními all-terrain modely, tak lyži Volkl Tigershark 12 Feet se šířkou 79 mm bychom již zařadili rovnou do kategorie all-terrain.

Pro běžné lyžaře, kteří se i v éře módního freeridu stále pohybují skoro 100% na sjezdovkách, nebyly oba Tigersharky úplně nejvhodnější. Volkl se tedy rozhodl rozšířit nabídku Power Switch modelů o dvě novinky určené tentokrát na sjezdovky - slalomku Volkl Racetiger SL Racing Power Switch (šířka ve středu 66 mm) a obřačku Volkl Racetiger GS Racing Power Switch (šířka 68 mm).

Při této příležitosti také technologie Power Switch doznala několika změn - přepínač v zadní části má jiný tvar než u řady Tigershark a umožňuje nastavení do tří poloh - Cruise, Dynamic a Power, táhla jsou také díky nové konstrukci přepínače v zadní části lyže mírně prohnutá směrem do středu lyže.

Klikněte pro zvětšení

Chování lyží na sněhu

Pojďme se nyní podívat na to, co bude každého lyžaře zajímat nejvíce - chování těchto lyží na sněhu.

Na úvod ale ještě přeci jen pár základních informací o testovaných lyžích a testérech. Měli jsme k dispozici slalomku SL Racing Power Switch v délce 165 cm a obřačku GS Racing Power Switch v délce 175 cm. Celý tento test je založen na zkušenostech dvou lyžařů. Zařadili bychom se z hlediska techniky mezi vyšší průměr (tj. jízda po hranách i na tvrdém povrchu, občas nám to ale na ledu uklouzne...).
První lyžař běžně jezdí na lyžích Volkl SL Racing resp. GS Racing model 07/08 a druhý na Atomic GS 9 model 06/07.

Cílem testu tedy bylo zprostředkovat návštěvníkům Skinetu dojmy z lyží Volkl SL/GS Racing Power Switch tak, jak jsme je získali při běžném (rozuměj neprofesionálním/nezávodním) lyžování. Rozhodně jsme neměli ambice obě lyže detailně oznámkovat podle všech možných i nemožných parametrů.

Testování probíhalo na sjezdovce, která byla ráno umrzlá, odpoledne však již díky slunci měkčí s nerovnostmi a nahrnutým sněhem - tj. přesně v těch podmínkách, kde by se měly přednosti modelů Power Switch ukázat.

Nyní již k samotným dojmům z lyží. Jak na obřačce, tak i na slalomce je při jízdě dobře patrný rozdíl v tuhosti mezi krajními polohami Cruise a Power. Lyže nastavené na Cruise (nejmenší tuhost) se zdály být dokonce o něco měkčí než sportovní modely Volkl Racetiger SC/RC. Tuto relativní měkkost jsme kvitovali s povděkem zejména na odpoledním již rozměklém sněhu. Lyže velmi dobře zvládaly nerovnosti a jízda byla velice příjemná, bez "kopání" do nohou. Po celodenním lyžování jsme neměli chuť se sjezdovkou prát a oba modely Volkl se nám ochotně přizpůsobily.

Klikněte pro zvětšení

Opačná ale byla situace ráno. Sjezdovka téměř dokonale rovná a po ranním mrazu i patřičně tvrdá. Po krátkém experimentu s nastavením Cruise, kdy se lyže na ledu vůbec nechytaly, jsme okamžitě přešli do módu Power. Změna byla velice citelná - rekreační dojem z lyží byl pryč.

Obě lyže se začaly chovat jako plnokrevné top modely Volkl - tj. vysoká stabilita a velmi dobré držení na ledu. Tvrdostí a stabilitou se oba modely rozhodně vyrovnaly svým "obyčejným" protějškům Volkl Racetiger SL Racing a GS Racing.

Oproti nim se nám ale zdálo, že nabízejí i něco navíc. Výjezd z oblouku byl na lyžích s Power Switchem daleko dynamičtější. Zejména u slalomky bylo patrné téměř vykopnutí do dalšího oblouku. Vysvětlujeme si to tím, že díky uložení táhel do pružin se při zatížení lyže pružiny o něco málo stlačí (jak říkají reklamní letáky "energie se akumuluje") a při výjezdu (tj. při odlehčení lyže) dochází k jejímu uvolnění. Dříve jsme byli na takto dynamický výjezd z oblouku zvyklí jen u top Slalomky Salomon 3V Race, která ovšem oproti top modelům Volkl o něco hůře držela na tvrdém podkladu.

Klikněte pro zvětšení

Po několika jízdách na tvrdé sjezdovce se o slovo začala hlásit únava a s ní přišla chvíle na vyzkoušení prostředního nastavení Dynamic. Opět jsme se dočkali změny v chování obou lyží. Držení na ledu zůstávalo O.K., ale lépe se nám přejížděli první boule, které se začaly na svahu tvořit. Otočením přepínače jsme z top modelů plynule přešli ke sportovním lyžím, jejich chování bylo srovnatelné s modely Volkl Racetiger SC/RC.

Power Switch se osvědčil

Dojem z jízdy na obou novinkách tedy rozhodně hodnotíme pozitivně. Získáte opravdu tři lyže v jedné. Navíc nastavování tuhosti je ve srovnání s konkurenčním systémem Mutix od Rossignolu velmi "user-friendly". Změna podélné tuhosti je u Volkl SL/GS Racing Power Switch daleko jednodušší a rychlejší. U modelů Mutix si musíte sebou vozit celý kufřík s náhradními adaptéry a k výměně adaptérů potřebujete šroubovák. Uprostřed svahu se vám tedy bude výměna dělat dost těžko.

Klikněte pro zvětšení

U obou modelů Volkl jde vše snadněji. Pouze otočíte přepínačem Power Switch na patce lyže a máte hotovo. Samozřejmě ani tento systém není úplně ideální. Ráno, když mrzne a máte ztuhlé ruce, tak možná budete s přepínačem chvíli zápasit. Hlavně když budete chtít tuhost lyže zvětšit. Naše zkušenost ukazuje, že čím delší lyže je, tím více kladou táhla odpor. Projevilo se to tak, že u slalomek šlo přepínání snadněji. Přesto je ve srovnání s Mutixy nastavování hračkou.

Když jsme lyže Power Switch viděli poprvé, tak jsme také měli trochu obavy z toho, aby táhla uložená podél stran lyže nedělala při jízdě nějaký hluk. To se naštěstí vůbec nepotvrdilo - ani při nastavení přepínače Power Switch do polohy Cruise.

Z hlediska funkčnosti by tedy technologie Power Switch na lyžích Volkl Racetiger SL / GS Racing PS neměla žádného lyžaře zklamat.

Jedinou větší vadou na kráse zůstává cena

Ta je opravdu relativně vysoká - doporučená maloobchodní cena činí 32.990 Kč (v setu s vázáním iPT 12.0). Samozřejmě na internetu můžete obě lyže sehnat levněji, ale i tak se budete pravděpodobně pohybovat nad hranicí 25.000 Kč. Vyplatí se taková investice?

Na to vám žádný test asi odpověď nedá. Záleží na tom, jak často a kde lyžujete a nakolik si ceníte pohodlí, které vám obě lyže poskytnou.
Pro někoho, kdo si například koupil top obřačky Volkl GS Racing a nelyžuje jen na ideálně upravené sjezdovce (tj. důvěrně zná obtížné překonávání nerovností) budou lyže Volkl s Power Switchem rozhodně dobrou volbou. Nemusí dělat žádné kompromisy ohledně držení na ledu - ráno si prostě nastaví přepínač do polohy Power, v poledne na Dynamic a na konci dne na Cruise.

Samozřejmě alternativou může být zakoupení dvou párů lyží. Za 25-30.000 Kč se už dá ve výprodejích pořídit jeden pár top modelů a k tomu jestě jeden pár sportovních modelů. Budete ale mít dva páry na střídání.
V některých střediscích může být cesta k autu nebo k rezidenci, kde budete mít uložen druhý pár, časově relativně náročná. Lyže s Power Switchem vám poskytnou daleko větší pohodlí, samozřejmě ne zadarmo. Útěchou vám alespoň bude fakt, že inovace v podobě Power Switche opravdu funguje, tj. že němečtí výzkumníci neudělali žádnou fatální chybu&*8230;.

Podrobné informace o obou modelech naleznete například na stránkách internetového obchodu Esosport.cz , kde si oba modely můžete koupit již nyní.

Komentáře k článku

Zatím nikdo nekomentoval. Buďte první!

Přidat nový komentář k článku

jedna * ? = dva
Pro zamezení SPAMu, vypočítejte prosím tento příklad.
Výsledek zadejte číslicí.
Např. " dva + tři = ?" Správná odpověď je "5".

Reklama

články

ski
atlas

Serfaus-Fiss-Ladis - tato tři spojená střediska jsou prý slunečnou terasou Tyrolska. Většina terénů se nachází na jihovýchodních svazích nad hranicí lesa a ve výškách nad...
Lyžování ve výškách: 1180 - 2820 m.n.m
Délka sjezdovek: 196 km
ZelenéModréČervenéČerné
zelenamodracervenacerna
0 %24 %62 %14 %