Reklama

10.10.2005
obrázek

Test lyží Salomon Crossmax V12 a Equipe GC 05/06

Esosport.cz

Pro sezónu 2005/06 Salomon přišel s novou konstrukcí jádra lyže, a tak je na místě se na nový koncept W-Core blíže podívat. Protože Salomon uplatnil novinku hned u několika modelů, přinášíme vám dvojtest: zaměříme se na dva konstrukčně podobné top modely - Equipe GC a Salomon Crossmax V12.

reklama

Klikněte pro zvětšení
Model Equipe GC byl letos do kolekce nově přidán. Má vyplnit mezeru, která zela mezi top slalomkou Equipe 3V Race s rádiusem pod 13,5 m a na dnešní carvingové poměry již příliš exkluzivní top obřačkou Equipe 2V s rádiusem 21,5 -24,2 m. Díky zařazení do on-piste řady Equipe je jasné, že jde o lyži především na upravené sjezdovky.

Klikněte pro zvětšení
Crossmax V12 není na druhou stranu asi potřeba příliš představovat - jedná se o nástupce Crossmax 10, tj. o top model kategorie cross carving (lyže na celodenní lyžování na více či méně upravených sjezdovkách).

Začněme nejprve tím, co mají oba modely společné - tj. rozměry a novým jádrem. I když se jedná o dva modely různého určení, tak rozměry i rádiusy mají skutečně totožné. Oba modely začínají na juniorské délce 146 cm a pokračují přes délky 154, 162, 170 až po 178 cm. Další důkaz zkracování, předloni byly Crossmaxy 10 k mání i v délce 185 cm. Rádiusy jdou od 11 po 17,5 m. Zřejmě nejoblíbenější délky 162,170 a 178 cm se pak drží v rozmezí 13,9-17,5m, tj. mají značně univerzální charakter umožňující jízdu kratšími i delšími oblouky.

Nejoriginálnější je u obou modelů různá šířka středu lyže v závislosti na délce. Při 146/154 cm to je 66 mm, ale při 178 už 69 mm. Někomu se to může zdá málo, ale na sjezdovce to poznáte. Salomon se očividně rozhodl prodávat lyže nikoliv jen na centimetry, ale částečně i na centimetry čtvereční. Kratší vyráběné délky kompenzuje u Crossmaxů větší šířkou. Že by inspirace konceptem Metron od Atomicu?

V případě Crossmaxů to ostatně má své opodstatnění. Od cross carving lyže očekáváme i solidní stabilitu v měkčím terénu, k čemuž širší jádro přispívá - jiné top modely cross carving - např. volkl Superspeed/All Start či Atomic SX:B5 jsou na tom podobně (70 mm, resp. 68 mm). A težší jezdci, kteří častěji sahají po delších lyžích, větší plochu pod vázáním ocení.

Použití tohoto konceptu u modelu Equipe GC je ale dle našich dojmů při jízdě problematičtější. Lyže na upravenou sjezdovku by si měla zachovat úzký střed pro rychlou změnu hran. Standardem v on-piste kategorii jsou dnes spíše jádra široká kolem 66 mm. Lehčím jezdcům se zejména u délky 178 cm může zdát, že lyže je na tvrdé pistě již trochu těžkopádná. Konkurence je více konzervativní - např. Atomic LT 11 měří 66 mm, GS 11 jen 65 mm, Fischer RC4 WRC také 66 mm. Druhou možností je, že jsme příliš konzervativní a prostě trend k pohodlnějším lyžím se projevuje už i v kategorii top modelů pro velmi dobré lyžaře.

Klikněte pro zvětšení
Pojďme nyní ale k tomu, co nás čeká uvnitř lyží. Obě lyže využívají nové jádro W-Core (viz. obr). Jedná se de facto o tradiční cap koncepci Monocoque (vypěněné jádro, nahoře a po stranách překryté výztužemi s příměsi titanu) s přidáním nástavby v podobě dvou profilů. Stejně jako Volkl se svými Double Gripy se i Salomon prostě vydává stále výš. Rozdíl mezi modelem Crossmax V12 a Equipe GC je pak v tom, že jádro u Equipe GC je tvrdší, protože je ve větší míře vyztuženo materiály s příměsí titanu.

Nové jádro rozhodně oběma modelům svědčí. Equipe GC díky němu získala velmi slušný grip na tvrdém povrchu. Může se bez problémů měřit s konkurencí, i když za nejlepší lyží v kategorii (podle našeho názoru je to Fischer RC4 Worldcup RC) trochu zaostává. Kompenzuje to tím, že lyže jsou - tak jak tomu u Salomonu bývá - velmi živé. Jezdec má dojem, že ho velmi snadno vykopnou do dalšího oblouku. Jízda na těchto Salomonech je zkrátka podobně jako u sportovního modelu Equipe 3V se starým vypěněným jádrem Monocoque velmi příjemná a zábavná.

Crossmax V12 jsou, jak již bylo řečeno, při jízdě o trochu měkčí. To je ale u lyží kategorie cross carving normální a v zásadě přínosné - lyže se snáze přizpůsobuje nerovnostem na sjezdovce a lyžování je i odpoledne, kdy již nejsou všechny sjezdovky ideálně rovné, komfortnější. Ovšem dle našeho názoru i v oblasti tvrdosti zaznamenávají Crossmaxy V12 oproti svým předchůdcům Crossmax 10 značný posun vpřed.

Závěrem lze říci, že model Equipe GC do délky 170 cm lze bez výhrad doporučit příznivcům upravených svahů, kteří hledají zábavnou univerzální (rozuměj na různě dlouhé oblouky) lyži s velmi dobrým zrychlením v závěru oblouku. Nejoptimálnějším terénem pro tento model je rozhodně tvrdá (nikoliv zmrzlá) upravená pista. Díky mírně širšímu jádru bychom délku 178 cm bychom doporučili hlavně těžším jezdcům.

Crossmaxy V12 jsou potom velmi povedenou cross-carving lyží. Mají vše, co by top model této kategorie měl mít - dostatečnou pružnost při zachování solidní tuhosti + širší jádro. Bude určena těm,kteří se na sjezdovkách po většinu dne setkávají s mírnými nerovnostmi. Na měkčím upraveném povrchu díky své živosti prokáže i velmi dobé carvingové služby. Malým plusem navíc je zajímavý design - v přední části lyže je detailně vyveden píst motoru - odtud také motoristický název Crossmax V12.

Popisy lyží (založeno na údajích výrobce):

Kategorie:
Equipe GC - Top model střední a dlouhý oblouk
Crossmax V12 - Top model cross carving

Vyráběné délky: 146, 154, 162, 170, 178 cm

Doporučená délka: -10 až 0 cm k výšce postavy

Rádius a rozměry: 15,5 m při 170 cm, rozměr v mm špička - střed - pata: 114 - 68 - 101

Použité materiály a konstrukce:
Jádro: Isocell Complex integrované do profilu W-body (viz. obrázek)- syntetická PU pěna potažená tlumicí vrstvou Isocell, vše překryté nahoře a po stranách profilem Monocoque z titanu (Full Monocoque Titanium v případě Equipe GC, Monocoque titanium v případě Crossmax V12) pro dokonalý přenos síly na hrany, výztuhy Space Frame pod vázáním pro lepší akceleraci při výjezdu z oblouku
Integrovaná podložka pro vázání: Ano, uchycená pomocí dvou čepů - systém Pilot Edge - pata spojená se špičkou.
Povrch lyže: design Metaltex - struktura podobná skelné tkanině překrytá hladkou ochrannou vrstvou
Skluznice: černá grafitová skluznice (materiál Grafit UHMW - ultra high molecular weight)

Doporučené vázání:
Equipe Gc : Salomon S914
Crossmax V12 : Salomon 912 ti


Doporučená maloobchodní cena:
Set Equipe GC + S914 : 24 990 Kč vč. DPH
Set Crossmax V12 + S912 ti : 24 990 Kč vč. DPH

Máte vlastní zkušenosti s tímto modelem? Nesouhlasíte s naším hodnocením? Zapojte se do diskuse!

Chybí Vám v testu nekteré informace? Napište nám na info@skinet.cz!

Obě lyže můžete již nyní objednat v internetovém obchodě Esosport.cz.

Komentáře k článku

Autor
Nadpis
Datum
ramiro
Crossmax V12
16.1.2006
Zobrazit celý komentář

Zkoušel jsem crossmaxy na Špičáku a jezdily moc příjemně. I na rozbité zledovatělé černé se držely a nebyly nijak záludné. Ve vyšších rychlostech byly celkem stabilní (délka 170cm). Na upravené zmrzlé sjezdovce naprosto pohodové, člověku se chtěly jít níž a níž v obloukách, prostě super, ani se mi je nechtělo vracet.

Helena
délka lyží
6.2.2011
Zobrazit celý komentář

dobrý den, mám crossmax 10, ale délku 170 cm. když jsem je kupovala, tak už 160 cm neměli a cena byla hodně výhodná.te´d uažuji o nových, mám ale docela vysokou váhu, tak nevím, jestli bych i teď neměla mít 170 cm. měřím 167 cm. Někde mi říkají, že 160 cm je i na moji váhu a někde mi řekli, že je dobře, že při mojí váze jsem si koupila 170 cm. prosím poradte. děkuji.

Miroslav Staněk
lyže Salamon Crossmax V12
20.2.2018
Zobrazit celý komentář

Dotaz
U lyží Salamon Crossmax V12 se mi poškodily plastové chrániče špiček. Je možné někde sehnat náhradní plastové chrániče.

Děškuji za informaci.

Miroslav Staněk
lyže Salamon Crossmax V12
20.2.2018
Zobrazit celý komentář

Dotaz
U lyží Salamon Crossmax V12 se mi poškodily plastové chrániče špiček. Je možné někde sehnat náhradní plastové chrániče.

Děškuji za informaci.

Přidat nový komentář k článku

? + pět = jedenáct
Pro zamezení SPAMu, vypočítejte prosím tento příklad.
Výsledek zadejte číslicí.
Např. " dva + tři = ?" Správná odpověď je "5".

Reklama

články

ski
atlas

Val Thorens je zřejmě nejznámější středisko v oblasti Tří údolí, možná vůbec nejznámější francouzské středisko vůbec. "Val To" se pyšní i dalšími nejrůznějšími "nej" - ne...
Lyžování ve výškách: 1300 - 3230 m.n.m
Délka sjezdovek: 140 km
ZelenéModréČervenéČerné
zelenamodracervenacerna
5 %56 %41 %8 %