Otestovali jsme: Lyžařské středisko Zillertal Arena 7.3.2020

Zillertal Arena  se nachází jihozápadně od Salzburgu cca 160 km po dálnici (přes Německo) nebo 140 km (po dálnici nebo 123 km po silnicích) jižně od Mnichova a cca 55 km od Insbrucku. Ideálním přístupem do lyžařské oblasti je městečko Zell am Ziller, kde je hlavní a nejlépe dostupné nástupní místo na lanovky z údolí do střediska. Je v nadmořské výšce pouze 575 m nad mořem.

Další možnost jak se dostat do střediska je vystoupat  přes 700 výškových metrů autem 18 km z Zell am Ziller do nadmořské výšky 1.300 m do Gerlosu, což by například při sněžení mohl být velký problém. Takže optimální přístup do střediska je z údolí z Zell am Ziller kam je pohodlný příjezd, kde je několik parkovišt u dvou kabinkových lanovek, které jsou cca 400 m od sebe.  V městečku Zell am Ziller je supermarket Spar a Hofer.

Příjezd z Prahy - po dálnici D5 směr Plzeň, Rozvadov, dále pak v Německu po dálnici A93 na Regensburg a Mnichov, dále pak po dálnici A8 směrem na Salzburg, kde u Raublingu sjedete na dálnici A93 (A12) směr Insbruck. V Německu se zatím za dálnice neplatí, otázka je jak to bude v roce 2021? Dále pak u Kufsteinu můžete pokračovat po Rakouské dálnici, jedná se o úsek dlouhý jen 40 km, tak myslím, že se nevyplatí kupovat dálniční známku za 9,40 Euro (zdražila o 20 centů proti loňsku) cca 240 Kč. Je možné jet podél dálnice z Kufsteinu po B171, ale jede se většinou přes města a vesnice, to Vás to zdrží (cca 15 -20 minut), ale jedná se pouze o 40 km. U Wiesingu sjedete z dálniceA12 nebo silnice B171 na silnici B169 směr Zell lam Ziller. Do Zell am Ziller to je 21 km, pokud pojedete o víkendové špičce můžete popojíždět v koloně.  Je to zhruba 536 km (do Kaltenbachu) a 5-6 hodin jízdy, podle toho jak pojedete po dálnici rychle. Je i verze, kdy se vyhnete Rakouské dálnici a sjedete z dálnice A8 za Mnichovem u Holzkirchenu na B318 přes Tagernsee po B181, pak je to o 20 km kratší, ale cca o půl hodiny delší (mimo dálnici pojedete 98 km), ale je to pěkná cesta, kde jedete kolem dvou jezer (pokud bude sněžit, tak tuto cestu nedoporučuji, ale když jsou silnice suché a jedete za světla, tak bych se tudy nebál jet, pokud moc nepospícháte a nechcete kupovat Rakouskou dálniční známku), celkem 516 km z Prahy.

Další trasa z Prahy je přes České Budějovic a směřuje (buď kolem Tábora nebo Písku) na hraniční přechod Dolní Dvořiště.  Nyní už od Freistadtu najedete na novou dálnici s tunely, v Linci se napojíte na dálnici A1 do Salzburgu, tam se pak vydáte na západ po dálnici A8 směr Mnichov a pak dolu směr Insbruck po dálnici A93, která pak přechází v A12. Budete potřebovat Rakouskou dálniční známku.  Zell am Ziller je 21 km od dálnice A12, sjezd u Wiesingu, silnice B169 pak dál vede ještě na Hintertux. Celkem je to asi 541 km a zhruba kolem 6 hodin jízdy.

Nejkratší cesta (ale nejpomalejší) do Zell am Ziller je možné jet z přes Německo (bez nutnosti kupovat Rakouskou dálniční známku) vede přes Šumavu -Strakonice - Vimperk -hraniční přechod Strážný po B12 přes Německý Pasov, kousek (15 km) po Německé dálnici A3 (kde se zatím neplatí) dále podél řeky Inn po A94 po Německé straně, kolem Branau, pak je několik možností jak pokračovat ke Kufsteinu, tam sjet z dálnice (kvůli placení Rakouské dálnice) je to cca 483 km cca 6,5 hodiny jízdy autem.

Příjezd z Brna - po dálnici D1 na Břeclav - Vídeň  po Rakouské dálnici A1 na Linz a Salzburg je to cca 593 km, cca 6 hodin cesty, budete samozřejmě potřebovat Rakouskou dálniční známku za 9,40 Euro.

Středisko Zillertall Arena, má nejvyšší vrchol Kreuzjoch  2.558 m, lanovky jezdí až do 2.502 metrů nad mořem. Středisko má 144 km sjezdovek, z toho je  - 87 km červených, 46 km modrých a 11 km černých. Je zde 21 sedačkových lanovek a 12 kabinkových lanovek a 18 vleků.

Z údolí Zell am Ziller z 575 m nahoru do 1.744 m nebo 2.116 m Vás vyvezou dvě kabinkové lanovky, které jsou vzdálené 400 m od sebe.  V oblasti od Zell am Ziller jsou čtyři šestisedačky s krycí bublinou a jedna stará pomalá dvousedačka. Většina sjezdovek je zasněžovaná.  V oblasti Zillertalu se lyžuje především v nadmořské výšce od 1.700 až do 2.400 m. Sedačkové lanovky zde mají většinou velké převýšení, většinou mezi 300 až 500 výškových metrů, většinou mají délku kolem 1,5 km.  Přes kopec za vrcholem Kreuzjoch od městečka Gerlos (ve výšce 1250 m) jsou dvě kabinkové lanovky a dvě šestisedačky, kromě jedné sedačky jedou až zdola z údolí (některé dojezdy dost prudké po černé sjezdovce).

Přes další údolí je možné přejet do další části střediska s vrcholem Königsleitenspitze 2315 m na který vás vyvezou tři lanovky bohužel jen jedna z nich je sedačková-šesti s délkou pouze 1157 m, jinak jsou v této části střediska pouze kabinové lanovky - čtyři a ještě jedna stará pomalá dvousedačka. Odtud je možné se dostat přes průsmyk Gerlospass 1531 m, do nejvzdálenější části střediska s vrcholem Plattenkogel s výškou 2040 m. Tam jsem se bohužel nestačil podívat, je tam 5 sedačkových lanovek s délkou 963 až 1560 m (dvě šestisedačky, dvě čtyřsedačky a jedna osmisedačka samozřejmě s krycí bublinou), je tam také 5 klasických vleků, které jsem rozhodně nevyhledával. Nejzajímavější část je tedy hlavní od Zel lam Ziller nebo naopak ta nejvzdálenější kolem Plattenkogel (beru to z hlediska počtu sedačkových lanovek a červených sjezdovek). V březnu se do údolí (k parkovišti) vzhledem k nadmořské výšce 575 m jezdí na lanovkou, dole už jsou sjezdovky dost vydřené s mokrým těžkým sněhem.

S jedním skipasem je možné jezdit v celé oblasti Zillertal. Skipas v sezóně 2019/20 stál 55,50 Euro, ale na sezonu 2020/21 už stojí 57,50 Euro na den, o 2 Eura víc než loni (což je při kursu Eura 27,50 téměř 1600 Kč), dvoudenní za 114 Euro. Lanovky jezdí od 8:30 do 16:00. Žádná mimosezóna zde není, ceny platí od začátku prosince do půlky dubna. Záloha na skipas je 2 Eura. Okraje sjezdovek jsou dobře značené tyčemi a občas i ochrannými sítěmi.

Dvě parkoviště v údolí v Zell am Ziller mají asfaltový nebo štěrkový povrch , jsou přímo u lanovek, parkování je samozřejmě bezplatné.

Služby - nahoře na svazích je několik restaurací, v případě pěkného počasí je možnost sedět na venkovních terasách. Ceny nápojů :  káva a čaj 2,50-3 Euro, Cola a limonády kolem 3 Eur, voda/ minerálka 0,33 za 2,50-3 Eura. Pivo 0,5 litru stojí kolem 4 Eur. Polévky kolem 6 Eur. Párky a bratwurst kolem 4-6 Eur. Pizza od 10-14 Eur, těstoviny a špagety od 8 do 12 Eur, saláty od 6-10 Eur, jídla z pánve a grilu od 14 do 25 Eur. Hlavní masová jídla a ryby od 13 do 17 Euro.  Steaky od 20-30 Eur.

Můj názor : Středisko Zillertall Arena se mi velmi líbí. Vyhovuje mi, že tu jsou moderní rychlé většinou šesti sedačkové lanovky s bublinou.  Lyžuje se na širokých sjezdovkách, ty u sedačkových lanovek mají délku kolem 2-3 km a převýšení kolem  300-500 m. Na některých oblíbených sjezdovkách a lanovkách jsou o víkendu fronty u lanovek s čekáním do 3-5 minut.

Celé středisko je dost rozsáhlé, takže za jeden den by ho bylo asi možné projet, ale s tím, že nebudete absolvovat více jízd na jedné lanovce. Funguje zde systém Skiline, sledování skipasu, takže víte, kolik jste ujeli kilometrů a jízd na lanovkách.  Sjezdovky jsou dobře upravené, ráno na vás čeká krásný manšestr, pokud přes noc nenapadne nový sníh.  Odpoledne se na prudších a užších úsecích tvoří boule, záleží na teplotách a sněhu.  Já měl bohužel smůlu, že první den hodně sněžilo i během dne, takže to bylo velmi náročné v hlubokém rozježděném sněhu. Cenově je srovnatelný s velkými Rakouskými středisky jako je oblast Amadé, Saalbach-Leogang atd. kolem 58 Eur.

Je zde velký problém sehnat v sezóně levnější ubytování (pod 30 Euro na noc) na víkend, vzhledem k blízkosti Německých hranic a Mnichova (lehce přes 100 km) je zde vysoké procento německých lyžařů. Na parkovišti převažovali vozy s Německými RZ nad Rakouskými a těmi ostatními. Proto je lepší si ubytování zajistit více dopředu, na týden to asi nebude problém, ale sehnat něco na víkend, je hodně obtížné. Příjezd k lanovkám je bez problémů i v případě sněžení, neboť leží velmi nízko (575 m) v údolí u hlavní silnice v Zell am Ziller.

Oficiální stránky střediska: https://www.zillertalarena.com/en/arena/winter/start-winter.html

Testovací jezdec Karel Kolečko

Panu Kolečkovi velice děkujeme za report, za který od nás obdržel skipas ZDARMA. CHCETE SE TAKÉ STÁT NAŠÍM TESTOVACÍM JEZDCEM A DOSTAT SKIPAS ZDARMA? NEVÁHEJTE SE REGISTROVAT na e-mailu info@sguide.cz.

Máte zájem o dovolenou v Rakousku a lyžovat ve středisku Zillertal Arena? Neváhejte kontaktovat naše Travel Designéry. Rádi vám s výběrem poradíme.